روشن فکری کنار رفتن از زندگی نیست
متاسفانه عده ای شبه روشن فکر داریم که از واقعیت های زندگی بریده اند و بیشتر در گذشته پرافتخار خیالی خود غرق اند آنها نمیدانند که باید هسته های تحول فردا را در درون حرکت جوشان موجود زندگی بیابند و آنها را رشد دهند. نوعی خلوص گرایی معصومانه که شرکت در فعالیت جاری را آلودگی تصور می کند و جبن خود را در پشت این معصومیت تصوری میپوشاند. مانع فعالیت جسورانه و روشن بینانه شده است. در صورتی که میتوان در هر اوضاعی بازندگی آمیخت و کار موثر کرد علی الخصوص در مقاطع خاص. مثلاً حالا که باز جامعه بر لبه یک پرتگاه ناشناخته قرار دارد. در وضع کنونی چه باید بکنیم؟ آیا در انتخابات سهم بگیرییم یا آن را تحریم کنیم یک جواب ساده آن است که آن را به مثابه صحنه سازی و خیمه شب بازی خارجی ها و عاملان داخلی شان محکوم نماییم و تحریم کنیم ولی با این حرکت خود چه نتایجی را انتظار داریم؟ تجربه شخص من بیان گر آن است که با حفظ مسئولیت اساسی که روشنگری پیگیر. است روشن نمودن مواضع سیاسی و اخلاقی مثبت حداقل در عرصه تفکر است. نباید از پرتیک جاری کنار رفت درست است که این ده دوازده سال اخیر افغانستان بیشتر از هر زمانی در معرض تاخت و تاز سیاست های خارجی بوده است و هنوز ما قادر به ایجاد یک تشکل ملی مستقل نیستیم. ولی اگر از فعالیت جاری کنار برویم هرگز به آن مرحله نخواهیم رسید. واضح است که عدالت به طور مستمر پایمال می شود ولی تا مردم خودشان وارد صحنه نگردند و حقوق خود را از پایمان کننده گان حق شان نخواهند سر و صدا های اقلیت خلوص طلب به صدای خرمگس میماند. باید راه های رفتن در میان مردم را بیابیم. باید جرات داشته باشیم گزینش کنیم. اگر چه بسیار ناگوار باشد. حالا مثلاً در شهر کابل بیشتر از پنجاه هزار نفر مشغول تحصیلات عالی اند. کسانی که با هر انگیزه ای در این زمینه کار کرده اند میتوان گفت اقدامشان مفید بوده است. مثلاً در سیاست جاری موضعگیری جسورانه استاد سیاف یک اقدام موثر است که پیامد هایی خواهد داشت. مثلاً وقتی که حکومت موقت ایجاد شد استاد محقق شعار داد که سلاح هایتان را دور بیندازید و به کار و تعلیم رو بیاورید پیامد های مثبتی را بدنبال داشت مثلاً در ساحه ای که تحت حاکمیت جنبش بود فعالیت های فرهنگی و نشراتی آزادانه تر بود و افراطیون نمیتوانستند زنان و جوانان را مانند دیگر ساحات زیر فشار قرار دهند. مثلاً در میان کاندید های موجود داکتر اشرف غنی احمد زی برنامه عمل قابل تطبیق برای گذار افغانستان به سوی خود کفایی عرضه کرده است و دیگر کاندید ها چنین برنامه ای ندارند و بیشتر به تبلیغات علیه حریفان مشغول اند. مثلاً عبدالقیوم کرزی دانش سیاسی عمیق تری نسبت به چند کاندید دیگر دارد وغیره وغیره. پس باید در انتخابات با گزینش آگاهانه اشتراک کرد. تا گامی بسوی آینده مطلوب تر برداریم و زمینه برای فعالیت های وسیع تر آماده گردد. البته که هیچ یک از این گزینش ها و اقدامات نباید بر مبنای معامله گری و محاسبه منافع شخصی استوار باشد و نباید ما را از مبارزه اصولی برای تامین عدالت، آزادی و ترقی باز دارد. نباید یک لحظه از تلاش در جهت ایجاد تشکل فراگیر ملی که بر نفاق و تعصب غلبه کند و تحکیم افغانستان سربلند را هدف دراز مدت خود قرار دهد غفلت کرد. میتوان میان این دو گونه فعالیت فرق گذاشت بخشی را کار روزمره و بخش دیگر را کار متداوم و پیگیر در نظر گرفت. به هر حال نباید از اتهام و بر چسپ بهراسیم اگر کار ما نتیجه بسیار کوچک و اندکی هم برای هموار کردن راه فردا داشته باشد. می ارزد که بخاطر آن چند دشنام دیگر را نیز تحمل کنیم. زندگی داوری منصفانه تری نسبت به اشخاص و گروه ها دارد.
متاسفانه عده ای شبه روشن فکر داریم که از واقعیت های زندگی بریده اند و بیشتر در گذشته پرافتخار خیالی خود غرق اند آنها نمیدانند که باید هسته های تحول فردا را در درون حرکت جوشان موجود زندگی بیابند و آنها را رشد دهند. نوعی خلوص گرایی معصومانه که شرکت در فعالیت جاری را آلودگی تصور می کند و جبن خود را در پشت این معصومیت تصوری میپوشاند. مانع فعالیت جسورانه و روشن بینانه شده است. در صورتی که میتوان در هر اوضاعی بازندگی آمیخت و کار موثر کرد علی الخصوص در مقاطع خاص. مثلاً حالا که باز جامعه بر لبه یک پرتگاه ناشناخته قرار دارد. در وضع کنونی چه باید بکنیم؟ آیا در انتخابات سهم بگیرییم یا آن را تحریم کنیم یک جواب ساده آن است که آن را به مثابه صحنه سازی و خیمه شب بازی خارجی ها و عاملان داخلی شان محکوم نماییم و تحریم کنیم ولی با این حرکت خود چه نتایجی را انتظار داریم؟ تجربه شخص من بیان گر آن است که با حفظ مسئولیت اساسی که روشنگری پیگیر. است روشن نمودن مواضع سیاسی و اخلاقی مثبت حداقل در عرصه تفکر است. نباید از پرتیک جاری کنار رفت درست است که این ده دوازده سال اخیر افغانستان بیشتر از هر زمانی در معرض تاخت و تاز سیاست های خارجی بوده است و هنوز ما قادر به ایجاد یک تشکل ملی مستقل نیستیم. ولی اگر از فعالیت جاری کنار برویم هرگز به آن مرحله نخواهیم رسید. واضح است که عدالت به طور مستمر پایمال می شود ولی تا مردم خودشان وارد صحنه نگردند و حقوق خود را از پایمان کننده گان حق شان نخواهند سر و صدا های اقلیت خلوص طلب به صدای خرمگس میماند. باید راه های رفتن در میان مردم را بیابیم. باید جرات داشته باشیم گزینش کنیم. اگر چه بسیار ناگوار باشد. حالا مثلاً در شهر کابل بیشتر از پنجاه هزار نفر مشغول تحصیلات عالی اند. کسانی که با هر انگیزه ای در این زمینه کار کرده اند میتوان گفت اقدامشان مفید بوده است. مثلاً در سیاست جاری موضعگیری جسورانه استاد سیاف یک اقدام موثر است که پیامد هایی خواهد داشت. مثلاً وقتی که حکومت موقت ایجاد شد استاد محقق شعار داد که سلاح هایتان را دور بیندازید و به کار و تعلیم رو بیاورید پیامد های مثبتی را بدنبال داشت مثلاً در ساحه ای که تحت حاکمیت جنبش بود فعالیت های فرهنگی و نشراتی آزادانه تر بود و افراطیون نمیتوانستند زنان و جوانان را مانند دیگر ساحات زیر فشار قرار دهند. مثلاً در میان کاندید های موجود داکتر اشرف غنی احمد زی برنامه عمل قابل تطبیق برای گذار افغانستان به سوی خود کفایی عرضه کرده است و دیگر کاندید ها چنین برنامه ای ندارند و بیشتر به تبلیغات علیه حریفان مشغول اند. مثلاً عبدالقیوم کرزی دانش سیاسی عمیق تری نسبت به چند کاندید دیگر دارد وغیره وغیره. پس باید در انتخابات با گزینش آگاهانه اشتراک کرد. تا گامی بسوی آینده مطلوب تر برداریم و زمینه برای فعالیت های وسیع تر آماده گردد. البته که هیچ یک از این گزینش ها و اقدامات نباید بر مبنای معامله گری و محاسبه منافع شخصی استوار باشد و نباید ما را از مبارزه اصولی برای تامین عدالت، آزادی و ترقی باز دارد. نباید یک لحظه از تلاش در جهت ایجاد تشکل فراگیر ملی که بر نفاق و تعصب غلبه کند و تحکیم افغانستان سربلند را هدف دراز مدت خود قرار دهد غفلت کرد. میتوان میان این دو گونه فعالیت فرق گذاشت بخشی را کار روزمره و بخش دیگر را کار متداوم و پیگیر در نظر گرفت. به هر حال نباید از اتهام و بر چسپ بهراسیم اگر کار ما نتیجه بسیار کوچک و اندکی هم برای هموار کردن راه فردا داشته باشد. می ارزد که بخاطر آن چند دشنام دیگر را نیز تحمل کنیم. زندگی داوری منصفانه تری نسبت به اشخاص و گروه ها دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر