۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

اردوگاه اشویتس

اردوگاه آشویتس - نماد بیرحمی انسانی نسبت به همنوعان خود در قرن بیستم

اردوگاه آشویتس - نماد بیرحمی انسانی نسبت به همنوعان خود در قرن بیستم

هفتاد سال پیش در چنین روزی اردوگاه آشویتس - بزرگترین و مجهزترین اردوگاه‌ کار اجباری آلمان نازی که شامل سه اردوگاه اصلی بود توسط  ارتش شوروی  ازاد شد.

در این اوردوگاه اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم سوزی برای اولین بار به طور وسیع راه اندازی شده بودند. این مجتمع اردوگاه‌ها تقریباً در فاصله 37 میلی غرب شهر کراکوف پولند ، نزدیک به مرز آلمان- پولند در سیلسیا قرار دارند. منطقه‌ای که آلمان نازی بعد از تهاجم و غلبه بر پولند 1939 به صورت موقت آن را ضمیمه خاک خود نموده بود.

در مجتمع نزدیک به یک میلیون سه صد هزار نفر در طول سالهای جنگ جهانی دوم سالهای 1939 تا 1945 به دست قوای اس. اس. آلمان نازی به قوماندانی داگروال رودلف هوس و همکارانش در این اردوگاه کشته شده‌ که بالغ بر 90 فیصد آنها را یهودیان تبعیدی و اسرای جنگی شوروی  کمونست ها سو سیالست ها  روشنفکران و   زندانیان سیاسی پولندی -  جتان اروپایی وسایر اسرای جنگی متفقین تشکیل می‌دادند.  این اردوگاه در سال 1945 به وسیله نیروهای اردوی سرخ شوروی به قوماندانی جنرال ژوکوف از دست قوای آلمان نازی آزاد گردید. امروزه مجتمع سه گانه اردوگاه آشویتس به صورت شاهد تاریخ جهت بازدید سیاحین از سراسر جهان مبدل گشته است. شعار معروف آلمانی " کار شما را آزاد خواهد کرد!"، به صورت یادگاری از آن دوران هنوز بر سر دروازه معروف اردوگاه آشویتس به جای مانده است.

در سال 1979 میلادی، سازمان یونسکو، این اردوگاه را به عنوان «نماد بیرحمی انسانی نسبت به همنوعان خود در قرن بیستم»، درفهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد .سالانه هفت صد هزار نفر از این اردوگاه بازدید می‌کنند .
تا سال 1990 تخته در دروازه ورودی اردوگاه آشویتس توسط دولت پولند نصب شده بود که در ان شمار کشته ‌شدگان در این اردوگاه چهار میلیون نفر نشان میداد . امسال، تخته جدیدی در محل گذاشته شد که تعداد کشته‌شدگان را بصورت دقیق‌تر یک و نیم میلیون نفر نشان میدهد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر