۱۳۹۳ اسفند ۱۷, یکشنبه

سازمان دیده بان حقوق بشر و اتهام جنایت






مدافعان حقوق بشر متحدان ناتو را متهم به جنایت کرده اند
خبری از اشپیگل انلاین
برگردان: ظفردخت خواجه پور

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی ۱۲ صفحه ای تحت عنوان: ” امروز همه ما باید بمیریم” اسامی هشت نفر را ذکر کرده است. این ها سیاستمداران ومقامات متنفذند. سازمان دیده بان حقوق بشر متحدین نیروهای ناتو را متهم به نقض جدی حقوق بشر کرده است.

برای مثال: در ولایت کندوز شبه نظامیان می بایست غیر نظامیان را به قتل رسانده ومالیات غیر قانونی گرفته باشند. “میر علم” یکی از رهبران افراطی سابق در این مورد مسؤل است.
- “اسداله خالد” رئیس قبلی اداره اطلاعات، موارد بیشماری شکنجه، قتل وکمک به تجاوز جنسی زنان و دختران انجام داده است.
- “عطا محمد نور“: والی بلخ متهم به تخطی ها و نقض جدی حقوق بشر است . دیده بان حقوق بشر در این مورد به گزارش محرمانه ناتو در سال ۲۰۱۱ نیز اشاره کرده است.
- سازمان دیده بان حقوق بشر همراه با دیگران “عبدل رازق ” رئیس پلیس قندهار و یکی از متحدین آمریکا را متهم به شکنجه، قطع عضو وجنایت میکند.
گزارش براساس ۱۲۵ مصاحبه ایست که کارکنان دیده بان حقوق بشر بیشتر در افغانستان با قربانیان وخانواده آنها، شاهدان، نمایندگان دولتی، خبرنگاران، کارکنان فعال حقوق بشر سازمان ملل و مأموران امنیتی بین المللی و افغانی انجام داده اند.
فعالان سازمان دیده بان حقوق بشراز این مسئله که متهمان بخاطر جرمشان مورد تعقیب قانونی قرار نگرفته و مجازات نشده اند و نیز اینکه عدالت در مورد قربانیان اجرانشده است، انتقاد می کنند.
“حامد کرزی” رئیس جمهور قبلی افغانستان در تطییق عدالت انتقالی و صدها مورد دیگر در اجرای عدالت ناتوان و وامانده بوده است.
فعالان حقوق بشر از “اشرف غنی”رئیس جمهور فعلی می خواهند که این کار را انجام دهد. ایالات متحده باید رئیس جمهور فعلی را در این مورد حمایت کند.  عکس های چند تن از متهمان .


و عطامحمد نور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر