۱۳۹۴ فروردین ۲۹, شنبه

و ضع کنونی ساخته دست کرزی است


وضع کنونی ساخته دست کرزی است

 ادریس رحمانی  : آنچه در انتخابات گذشته انجام شد، اگر در کدام کشور اروپایی صورت میگرفت حامد کرزی به هیچ وجه بقیه عمر خود را بیرون از زندان سپری کرده نمیتوانست.   
 «  پول های سیاه  چند ملیارد  دالری  را که در بدل  فروش وفاداریهایش  به ایران  بدست اورده باید روزی حتما در برابر  یک دادگاه  پاسخ دهد »  ب  ٬ ا

چند نکته برای دوستانی که در پست قبلی کامنت گذاشتند و سوال کردند:
1. وضعیت فعلی کشور ساخته دست ریس جمهور سابق کشور است اما ملامتی اش را باید این تیم شکسته و ریخته بکشد. روزی که بنیاد این وضعیت گذاشته میشد، من نهایت کوشش کردم مردم را متوجه این مساله بسازم، اما با دریغ و درد که از نظر عمق فهم سیاسی جامعه ما هنوز خیلی راه دراز در پیش دارد. انگلیس ها در سابق یک ضرب المثل برای کشور ما داشتند که میگفتند "عقل این مردم در چشم شان است".
 این حرف آنها از نظر سیاسی خیلی به وضعیت جامعه ماهمخوانی دارد. ما تا چیزی را به چشم نبینیم باور نمی کنیم. درحالی که منطق ساختار سیاسی دراین است که اقتدار نباید پارچه گردد، خصوصاً بدون موجودیت کدام قرار داد اجتماعی مفصل. آنچه رئیس جمهور کرزی کاملاً دانسته وعمدی انجام داد همین جفای بزرگ بود. او اقتدار سیاسی را به صورت هدفمند پارچه ساخت. کسانی که سیاست را میدانستند این دردی را که مردم امروز میکشند، در همان روز کشیدند.
2. وقتی شما در کرسی قدرت قرار میگیرید، انبوه از مشکلات جامعه پیش روی تان گذاشته میشود تا برای هر کدام یک راه حل درست پیدا کنید و بعداً با استفاده از امکانات دست داشته دولت مشکلات را یکایک از راه بردارید. بناً دو فاکتور اساسی برای موثر بودن دولت که همانا داشتن پول و اقتدار است هر دو توسط ریس جمهور سابق برباد گردید. او تا اخرین روزی که در قدرت بود از بودیجه دولت مصارف هنگفتی انجام داد تا انتخابات به نتیجه نرسد. وقتی این تیم بر سر قدرت آمدند، از درون دوپارچه بودند و از جیب خالی. در این چند ماه گذشته تمام کار کرد دولت جدید این بوده است که دوباره امکانات پولی پیداکنند و اختلافات درونی خود را که بی نهایت زیاد است از بین ببرند. مردم افغانستان در این مقطع تاریخ هیج کاری بهتر از این کرده نمیتوانند که کمی صبور بمانند.
3. آنچه در انتخابات گذشته انجام شد، اگر در کدام کشور اروپایی صورت میگرفت حامد کرزی به هیچ وجه بقیه عمر خود را بیرون از زندان سپری کرده نمیتوانست. اما با تاسف در جامعه ما همان مثل سابق صدق میکند که میگفتند گال را گنجشک میخورد و ... به هر صورت، هر بار که من خواستم مردم را متوجه این مساله بسازم بجز تهمت که میخواهی ریس جمهور کرزی را بدنام کنی چیزی دیگری تحصیل نشد. در نهایت فکر کردم شاید ناچار هستیم این مسیر تلخ تجربیات تاریخ را باید بپیمایم. خدا کند یک روزی نسل های آینده (آنهم اگر تاریخ بخوانند) از آن چیزی بیاموزند. آنچه با مردم افغانستان ریس جمهور کرزی کرد خیلی هم بکر نبود. در گذشته چنین کار ها توسط خیلی از دولت مردان دیگر هم تکرار شده است. کافیست چند ورق از تاریخ 100 سال گذشته را به دقت بخوانید.
یک معلم سیاست یک روز برایم در رابطه به کشور های جهان سوم چنین گفت:
"طبقه سیاسی این کشور ها هنوز نتوانسته کشور و منافع ملی اش را عزیز تر از هوس قدرت دوست بدارد، و مردم شان هنوز درک نکرده است که سیاست مداران کشورجنایت کاران نیستند، بلکه افرادی کاملاً عادی مثل خودشان هستند. یگانه مشکلی که دارند اینست که بالای شهوت قدرت و ثروت بهتر از مردم عادی حاکم شده نمی توانند".
از این بیش پیچیدن به این مساله فایده ندارد چون حالا دیگر گذشته را اصلاح کرده نمیتوانیم. بهتر است به فکر این باشیم که آینده را بهتر بسازیم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر