۱۳۹۴ فروردین ۲۰, پنجشنبه

بازی های شیطانی رویکار امدن جهادی های افغان

یونگه ولت --  ترجمه رضا نافعی 
    «   تلخیص   » 

به میدان آوردن مجاهدین افغان 

 معامله اسلحه در واقع  مهر تایید رسمی بر روندی بود که، قبل از ریگان، در زمان جیمی کارتر آغاز شده بود. در این رابطه، در درجه اول باید از همکاری واشنگتن و ریاض در افغانستان یاد کرد. روز سوم ژوئیه 1979 ، یعنی چند ماه پیش از دخالت نیروهای شوروی، کارتر دستور العملی را امضاء کرده بود که بریژینسکی ، مشاور امنیت ملی کارتر تهیه کرده بود. بریژینسکی در این طرح به کارتر پیشنهاد کرده بود از مخالفان مسلح دولت کابل، که هوادار شوروی بود، پشتیبانی شود.
چند سال بعد، برژینسکی در مصاحبه با مجله فرانسوی » نوول ابزرواتور» که در دوم ژانویه 1998 منتشرشد، ضمن صحبت ، به این تصمیم و آنچه گذشته بود و حتی تاریخ نوشتن یادداشت به کارتر را ذکر کرده بود. توصیه او به پرزیدنت این بود که بنظر او کمک به مجاهدین افغان سبب دخالت نظامی شوروی در افغانستان خواهد شد. برژینسکی با رضایت خاطر و بدون پرده پوشی به مجله فرانسوی می گوید » روسها » آنطور که می خواستیم » به دام افغانستان افتادند «. » در آن روزی که شوروی ها رسما از مرز گذشته وارد افغانستان شدند، به پرزیدنت کارتر نامه ای نوشتم که مضمون آن باختصار این بودما اینک امکان داریم، شوروی را با جنگ ویتنامش روبرو سازیم. در واقع هم شوروی مجبور شد دست به جنگی تقریبا دهساله بزند، که تاب تحملش را نداشت، چالشی که به تضعیف روحیه و در نهایت به فروپاشی امپراتوری شوروی انجامید.»در دوران ریگان ، دهها هزار نفر مسلمان  افراط گرا  از کشور های گوناگون عربی  جمع اوری  و به   پاکستان  اورده شده  به مجاهدین پیوستند و آمریکا ارسال اسلحه برای مجاهدین را بشدت افزایش داد. از جمله مدرن ترین سلاحهای ضد تانک، ضد بالگردان و ضد هواپیما را در اختیار آنها گذاشت. رژیم عربستان و دیگر کشورهای عربی شبه جزیره، بویژه امارات متحده عربی بخش عمده هزینه جنگ را بعهده گرفتند.                                                                        

  پاکستان که یک مرز طولانی مشترک با افغانستان دارد، بعنوان پشت جبهه نقشی مرکزی ایفا می کرد. با پول و مبلغان مذهبی از عربستان، صدها مدرسه مذهبی درست شد که هم مرکز تبلیغات بودند و هم محل جلب افراد برای شرکت در جنگ که بااستفاده  ابزاری از دین  جهاد ؟ عنوان داده شده بود .                                در سال 1977 ژنرال محمد ضیاءالحق با کودتا زمام قدرت را در پاکستان بدست گرفت، در دوران حکومت دیکتاتوری او اسلام افراطی بر کلیه عرصه های سیاسی، نظامی و زندگی اجتماعی در پاکستان مسلط شد. برای عشایری که در مناطق مرز افغانستان زندگی می کردند جنگ، قاچاق ، خرید و فروش اسلحه مهمترین شغل و وسیله کسب و کار شد، روندی که تغییراتی موثر و مداوم در ساختار اجتماعی و اقتصادی منطقه بوجود آورد.

 «  در واقع   تجاوز از پاکستان و ایران  پای حضور نظامی شوروی ها  که با دولت دموکراتیک  پیمان دفاعی ستراتیژیک عقد نموده بود  بخاطر دفاع از رژیم در برابر  تجاوزات  از جنوب و  غرب  که گسترش یافته بود    و جلوگیری از نفوذ   اسلام افراطی به  کشورهای  اسیای میانه که جمهوریت های  اتحاد شوروی بودند  به افغانستان اورد . »

  ان جهاد اغاز شده بعنوان  تیغ دو  دم   که اکنو ن  قهرمانان اصلی  ان   ملا محمد عمر  ٬  حقانی و  حکمتیار  تفنگش را  بسوی معماران اصلی نشانه رفته است   و اسم  ان جهاد   ؟ مورد حمایت خود را در  چرخش زمانی  اینک  « تروریسم   »  نام  گذاشته اند   از تداوم بر خوردار است . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر