۱۳۹۴ مرداد ۲۹, پنجشنبه

واقعیت و رویا


منبع: گرانما
۱۳ اگست  ۲۰۱۵



اگر باور داشته باشید که بشریت رنج‌دیده ما باید بهبود یابد، و با توجه به نادانی غیرقابل‌باوری که همه ما را- به استثنای پژوهشگرانی که پاسخ‌های رضایت‌بخش را در علوم جستجو می‌کنند- احاطه کرده است، نوشتن شیوه سودمندی است. این واژه‌ای است که در چند حرف محتوای عظیمی را دربر می‌گیرد.

همه ما در جوانی‌مان در نقطه‌ای، بویژه پس از انفجار بمب‌های اتمی که هیروشیما و ناگازاکی را سوزاند و خاکستر کرد، به جنگ بیرحمانه بین ایالات متحده و ژاپن پایان داد، سخنانی درباره اینشتین شنیدم.
زمانی‌که آن بمب‌ها انداخته شد، پس از جنگی که با حمله به پایگاه ایالات متحده در پرل هاربور آغاز شد، امپراتوری ژاپن پیش از آن شکست خورده بود. ایالات متحده که قلمرو و صنایع آن از جنگ به دور مانده بود، در جهانی از هم‌پاشیده، پر از کشته، زخمی و گرسنه به کشور دارای بیش‌ترین ثروت و بهترین تسلیحات بر روی کره زمین مبدل شد.
اتحاد شوروی و چین رویهم بیش از ۵۰ میلیون کشته دادند و خسارات مادی عظیمی را متحمل شدند. تقریباً تمام طلای جهان در صندوق‌های ایالات متحده قرار گرفت. امروز تخمین زده می‌شود که کل ذخائر این کشور به ۸۱۳۳,۵ تُن از این فلز بالغ شد. علی‌رغم آن، آن‌ها قرارداد برتن وودز را که امضا کرده بودند پاره کردند، ایالات متحده بطور یک‌جانبه اعلام کرد که به وظیفه خود برای استفاده از طلا بمثابه پشتوانه پول کاغذی خود عمل نخواهد کرد.
این اقدام که نیکسون دستور آن‌را داد تعهدات داده شده توسط رئیس‌جمهور فرانکو دلنو روزولت را نقض می‌کرد. به گفته شمار زیادی از کارشناسان موضوع، شالوده بحرانی ریخته شد، که همراه با فاجعه‌های دیگر، فروریختن این الگو از یک کشور را شدیداً تهدید می‌کند. در عین‌حال، کوبا، همان‌طور که کشور ما طی سخنرانی‌ها ما در سازمان ملل متحد با استدلالات و فاکت‌های غیرقابل انکار اعلام کرده است، غرامتی معادل خساراتی که به میلیون‌های بسیار رسیده است طلبکار است.
همان‌طور که بروشنی توسط حزب و دولت کوبا اعلام شده است، برای پیش بردن حسن‌نیت و صلح در میان همه کشورهای این نیم‌کره و خلق‌های بسیاری که بخشی از خانواده بشری هستند، و نتیجتاً برای کمک به بقای نوع انسان در جای ساده‌ای که کهکشان به ما اعطاء کرده است، ما هرگز مبارزه را برای صلح و سعادت همه بشریت، برای هر سکنه کره زمین بدون توجه به رنگ پوست یا منشاء ملی آن، و برای حق کامل همه برای داشتن یا نداشتن یک باور مذهبی متوقف نخواهیم کرد.

حق برابر همه شهروندان به بهداشت، آموزش، کار، غذا، امنیت، فرهنگ، علم، و رفاه، یعنی، همان حقوقی  که ما زمانی‌که مبارزه خود را آغاز کردیم اعلام کردیم، به‌علاوۀ حقوقی که از رویاهای ما برای عدالت و برابری همه سکنه جهان ما ناشی می‌شود، چیزی است که من برای همه آرزو دارم.
به همه کسانی که در همه یا بخشی از این ایده‌ها، یا در ایده‌های برتر در امتداد این خطوط  شریکند می‌گویم هم‌میهنان گرامی از شما متشکرم.   « صفحه عدالت »
فیدل کاسترو روز۱۳ اگست  ۲۰۱۵

http://en.granma.cu/cuba/2015-08-13/reality-and-dreams 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر