۱۳۹۴ مهر ۳۰, پنجشنبه

پاکستان محدودیت ها بر سلاح اتومی خود را نمی پزیرد

 

 
منبع: تله‌سور
۲۱ اکتبر ۲۰۱۵
 
 
 
پاکستان محدویت بر سلاح‌های اتمی خود را رد کرد، ایالات متحده در هر حال هواپیماهای جنگنده را به پاکستان می‌فروشد!
 
 
 
اين کشور محدویت‌ها بر سلاح‌ اتمی تاکتیکی بالقوه خود را نمی‌پذیرد.

با وجود این‌که پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضای ایالات متحده برای محدود کردن استفاده بالقوه از سلاح‌های اتمی تاکتیکی کوچک‌تر را نخواهد پذیرفت، ایالات متحده ۸ جنگنده اف-۱۶ را به پاکستان خواهد فروخت.

ريیس‌جمهور باراک اوباما و نخست‌وزیر نواز شریف روز سه‌شنبه برای بررسی موضوعات امنیتی، از جمله تصمیم اخیر برای نگه داشن نیروهای ایالات متحده در افغانستان پس از ۲۰۱۶، ملاقات خواهند کرد.

دو طرف از تأیید این‌که محدودیت اتمی موضوع بحث خواهد بود یا نه امتناع می‌کنند، اما شریف یک روز پیش از ملاقات با اوباما جان کری وزیر امورخارجه را در جریان حملات هند قرار داد. او گفت برای مهار کردن حملات هند به سلاح‌های اتمی کوچک‌تر نیاز است، اما پیتر لاووی سرپرست هیأت آمریکایی معتقد است سلاح‌های اتمی متوسط کافی هستند.

ایالات متحده معتقد است سلاح‌های کوچک‌تر کافی است، و وجود سلاح‌های اتمی تاکتیکی احتمال استفاده از آن‌ها را افزایش می‌دهد. اگر پاکستان محدودیت‌های اتمی را بپذیرد ایالات متحده آماده است در ازای آن پاکستان را به مثابه دریافت‌کننده فن‌آوری هسته‌ای-اصطلاحی که معنی آن مشخص نیست- بپذیرد.

یک تفاهم‌نامه سال ۱۹۸۴ وزارات امورخارجه ایالات متحده که هفته پیش توسط «آرشیو امنیت ملی» منتشر شد نشان می‌دهد ایالات متحده «قصد داشت موشک‌های دفاع هوایی در اختیار پاکستان قرار دهد، و علی‌رغم نگرانی‌ها در باره منع گسترش اتمی ایالات متحده آماده نیست کمک نظامی به پاکستان را قطع کند.»

همان سال، بین هند و پاکستان بر سر منطقه «یخچال سیاچین» در کشمیر درگیری نظامی رخ داد که تا سال ۲۰۰۳ ادامه یافت.

ماریا سلطان، سرپرست «مؤسسه ثبات استراتژیک جنوب آسیا» که روابط نزدیکی با ارتش پاکستان دارد گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند به نظر ما در باره بازدارندگی شکل بدهند، اما آن‌ها در درک خود از چگونگی تأثیر تغییرات میدانی و عملیاتی بر بازدارندگی یک دهه عقب هستند.»

مقالاتی که در مطبوعات پاکستان منتشر شده اند موضوع اتمی را کم اهمیت تلقی کرده، به زرادخانه اتمی همسایه خود-هند- اشاره می‌کنند. براساس «کتابچه اتمی» پاکستان تا سال ۲۰۲۵ پنجمین قدرت اتمی بزرگ خواهد بود و در حال‌حاضر بر روی زیردریایی‌های دارای ظرفیت اتمی کار می‌کند. پاکستان هم‌چنین طی دو سال گذشته سلاح‌هايی را آزمایش کرده که قادرند به هر نقطه هند برسند.  «عدالت »

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر