۱۳۹۴ آذر ۷, شنبه

تجارت نفت انقره با داعش

منبع: روسیه امروز
۲۷ نوامبر ۲۰۱۵
تجارت نفت  انقره  با «داعش»


مسکو ترکیه را به کمک «دولت اسلامی» از طريق تجارت غیرقانونی نفت برای کمک مالی به گروه تروریستی متهم کرده است. به گفته تحلیل‌گران، حملات هوایی روسیه معاملات پرمنفعت برای واسطه‌های ترکیه، از جمله مقامات آنکارا را مختل کرده است.

رسانه‌های اجتماعی ترکیه عکس هایی را از نعمت‌الدین بلال اردوغان پسر رجب طیب اردوغان پسر رئیس‌جمهور ترکیه در حال صرف شام در یک رستوران استانبول با یک رهبر «داعش» که گفته می‌شود در کشتار در حمص سوریه و در روژاوا (نام کردی برای کردستان سوریه) شرکت داشته، منتشر کرده اند.
گفته می‌شود بلال اردوغان مستقیماً در بازار سیاه تجارت نفت با «دولت اسلامی» درگیر است.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه پس از آن‌که یک اف-۱۶ ترکیه یک جت اس.یو-۲۴ روسیه را در نزدیکی مرز ترکیه-سوریه سرنگون کرد گفت: «دولت اسلامی پول زیادی دارد، صدها میلیون یا حتا میلیاردها دلار، از فروش نفت. بعلاوه، آن‌ها توسط ارتش کل یک کشور حفاظت می‌شوند. شخص می‌تواند پی ببرد که چرا آن‌ها چنین بی‌محابا و بارز عمل می‌کنند. چرا آن‌ها انسان‌ها  را چنین شنیع می‌کشند. چرا آن‌ها در سراسر جهان، از جمله در اروپا، مرتکب عملیات تروریستی می‌شوند.»
اکتبر گذشته، دیوید کوهن معاون وزیر امورخارجه ایالات متحده برای تروریسم و اطلاعات مالی گفت دولت اسلامی روزانه از فروش نفت یک میلیون دلار به دست می‌آورد. وی گفت: «طبق اطلاعات ما، تا ماه گذشته، داعش مقدار متنابهی نفت با قیمت‌های پائین به واسطه‌های گوناگون، از جمله برخی‌ها در ترکیه می‌فروشد، آن‌ها سپس نفت را برای فروش منتقل می‌کنند. همچنین به‌نظر می رسد که بخشی از نفتی که از مناطق تحت کنترل داعش استخراج می‌شود به کردهای عراق فروخته می‌شود، و از آن طريق در ترکیه به فروش می‌رسد.»
به گفته دیمیتری مددودف نخست‌وزیر روسیه، واسطه‌ها در ترکیه فقط از  افراد عادی نیستند بلکه شامل مقامات آنکارا نیز می‌شوند. ترکیه از «دولت اسلامی» حمایت می‌کند زیرا «منافع مالی مستقیم برخی از مقامات ترکیه در ارتباط با عرضه محصولات نفتی پالایش شده در پالایشگاه‌های تحت کنترل داعش قرار دارد.»
ایگور یوشکف، تحلیل‌گر سیاسی روسیه از «صندوق امنیت انرژی ملی» گفت عملیات ضدتروریستی مسکو در سوریه آن تجارت را بسیار مشکل می‌کند.
او به «روسیسکایا گازِتا» گفت: «امروزه ستون‌های نفت‌کش پراکنده شده و محمولات آن‌ها کاهش یافته است. قبل از عملیات، خریداران خود به میدان‌های نفتی می‌رفتند، آن‌ها اکنون مجبور شده‌اند شاخه‌های جدیدی را سازماندهی کنند.» وی افزود که به این علت که «داعش» کارشناسان واجد شرایط ندارد، استخراج نفت کاهش خواهد یافت.
الدار کاسایف، عضو شورای صادرات «اتحادیۀ صنعت نفت روسیه» گفت «دولت اسلامی» نفت را بشکه‌ای ۲۵-۱۵ دلار می‌فروشد، که بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بین‌المللی ۵۰-۴۵ دلار در بشکه است.

وی گفت: «آنکارا، با فروش دوباره آن امکان می‌یابد درآمد بیش‌تری کسب کند و به بمباران کردها ادامه بدهد و ادعا کند رادیکال‌ها را بمبارن می‌کند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر