۱۳۹۴ بهمن ۴, یکشنبه

بهمن ورشکستگی اروپا از تونل نفت گذشته به قله بانک ها رسیده است .

بهمن ورشکستگی اتحادیه اروپا از تونل نفت گذشته به قله بانکها رسیده

davooss

دنیای جوان  – ترجمه رضا نافعی


در حالی که قدرتمندان جهان در داووس به افتخار خود جشن گرفته اند، تلاطم در بورس ها شدیدتر می شود. پیش بینی اقتصاد دان های برجسته حکایت از آن دارد که بحرانی » بدتر از 2077″ در راه است.

در تالارهای باصطلاح کنفرانس جهانی اقتصاد در داووس که میلیارددرها در آن گرد هم آمدند تا با جام شامپانی در کف به افتخار خود جشن بگیرند وسیاستگران و روزنامه نگاران نیز خود را شتابان به آنجا رساندند تا با کرنش و ادای نهایت احترام خدمات خود را به آنها عرضه دارند، نوای ساز و موسیقی طنین انداز است. و در همین حال، بیرون از این تالار، کشتی اقتصاد واقعی جهان، چون کشتی پرجلال » تایتانیک» که غرق ناشدنی جلوه می کرد ، به عدم تعادلی خطرناک گرفتار آمده است.

در هفته گذشته در بازار های بورس اروپائی فروافتادن قیمت اوراق بهادار به اعماق ادامه یافت . در همین زمان وضع متزلزل کشورهای پیرامونی منطقه یورو و نظام بانک های ملی آن کشورها باز در مرکز توجه قرار گرفت. در درجه اول سهام بانک های ایتالیا به اعماق افتادند.مثلا اوراق بهادار بانکBanca Monte dei Paschi di Siena که قدیمی ترین بانک جهان محسوب می گردد و از آغاز سال جدید 47 درصد از ارزش خود را از دست داده است. فقط در روز سه شنبه گذشته 14 درصد از ارزش آن کاسته شد. این بانک هم مانند بسیاری از بانک ها و صندوق پس اندازهای آلمان، در قمارخانه مالی جهان قمار کرد و باخت – و درسال 2008 فقط بدلیل دریافت کمک دولتی توانست خود را سرپا نگه دارد. بنا به گزارش رویتر سرمایه گذاران ایتالیائی بیش از پیش نگران و دلواپس شده اند و از خود می پرسند با توجه به این که بانک مرکزی اروپا ربح پول را فوق العاده کاهش داده است بانک های ملی و بدهکار چگونه خواهند توانست بیش از 200 میلیارد بدهی خود را پس بدهند.

در آغاز هفته گذشته، ارزش سهام بسیاری ازبانک های ایتالیا سقوط کرد، مقامات مسئول ایتالیا موقتا خرید و فروش سهام را متوقف کردند.

فرانسه در کنار تلاطم بورس ها نگرانی های دیگری نیز دارد: نشانه های رکود تازه ای را که در راه است نمی توان پنهان کرد. پرزیدنت اولاند و حزب سوسیالیستی اش که از سوسیالیسم فقط نامی برایش باقی مانده، احساس می کنند که میان ملت شکاف افتاده است و رکورد تازه بیکاری، فقر، نابرابری و ضدیت شدت یافته با یورو، تشدید ضدیت بااتحادیه اروپا – ناتو ثبات ملی را متزلزل کرده است. با توجه به این که انتخابات فرانسه در پیش است، نطقی که اولانددر در آغاز هفته ایراد کرد حکایت از یأس و درماندگی داشت. اولاند اذعان کرد سیاست اقتصادی که او تا کنون دنبال کرده حاصلی به بار نیاورده و فرانسه از لحاظ اقتصادی در وضعیت » اضطراری » است و اجرای اصلاحاتی گسترده و فوری ضرورت حاد دارد. الگوی این اصلاحات گسترده و فوری «آگندای2010» گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان است، که عبارتست از خدمت به موسسات اقتصادی و خصومت با کارگران و اتحادیه های کارگری و اصلاحاتی که در آلمان «هارتس4» خوانده می شود.

در حال حاضر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر و بیشتر هشدار می دهند که انسجام اروپا در خطر است، آنچه در ظاهر مطرح می شود اختلاف بر سر پذیرش پناهجویان است. اما نارضایتی از مدیریت ارگانهای اتحادیه اروپا که فاقد مشروعیت دموکراتیک اما گرداننده سیاست اقتصادی و سیاست پولی هستند، در بسیاری از کشورهای عضو رشد می کند. از اسلواکی گرفته تا لهستان، از اتریش و لندن گرفته تا بروکسل موجودیت اروپا بیشتر و بیشتر مورد پرسش قرار می گیرد.

در چنین وضعیتی رسیدن خبرهای بد در باره وضع اقتصادی جهان بسیار نامساعد است، اما چاره چیست؟ خبرها می رسند. بنظر می رسد که سد شکسته شده و امروز حتی اقتصاد دان های سرشناس نیز ابائی ندارند از این که واقعیت را آنگونه که هست بیان کنند. مثلا » ویلیام وایت» اقتصاددان ارشد بانک تسویه بین المللی در گذشته و رئیس کنونی مجمع بانکهای مرکزی در OECD » سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه» که روز چهارشنبه در » داووس» در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی » تلگراف»گفت » نظام مالی جهانی بشکلی خطرناک متزلزل است». بهمنی از ورشکستگی بسوی اتحادیه اروپا سرازیر خواهد شد تا ثبات اجتماعی و سیاسی اروپا به آزمون در اورد. در رکود اقتصادی بعدی آشکار خواهد شد که بخش بزرگی از وام ها دیگر هیچگاه نمی توانند پس داده شوند. وضعیت امروز » بدتر از سال 2007 است. اقتصاد کلان بخش عمده مهمات خود را مصرف کرده و دیگر نمی تواند با سرقت ها مبارزه کند» «وایت» با توجه به این پیشزمینه خواستار چشم پوشیدن از بدهی ها شده است. و یاد آور می شود که از 5 هزار سال پیش، از زمان » سومری ها» برای چیره شدن بر بحران ها از این وسیله استفاده شده است».

دیلی تلگراف گزارش می دهد که بانک های اروپا اذعان کرده اند که بر کوهی از وام های بد به ارزش 1000 میلیارد دلار نشسته اند. سنگینی ویژه مسئله در آن است که این بار، برخلاف سالهای 2007- 2008 کشورهای آستانه ای خود «بخشی از مسئله» هستند، » وایت» می گوید دلیل آن سقوط قیمت مواد خام از جمله نفت و گاز است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر