۱۳۹۴ اسفند ۹, یکشنبه

بخش دو : تعداد زندانهای شخصی

برگهای از جلد دوم کتاب 

جنگهای کابـــــــــــــــــل.



نگرانی نمایندگان پارلمان از افزایش خشونت‌ها بعد از آزادی زندانیان طالبان
                                                                                                                     
بخش دو :
تعداد ٬ زندان های شخصی
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰


ارایه آمار دقیق از کمیت زندانهای شخصی تنظیم های مجاهدین ٬ طالب ها و « شبکه القاعده» در فاصله سالهای « ۱۳۵۷ تا ۳۸۰ ۱خ » در داخل و خارج کشور « پاکستان و ایران » ژرفکاوی های گسترده ی را مطالبه میکند که در این بحث نمی گنجد . در عین حال گذارشات سازمان عفو بین‌المللی « » صراحت داده است که رهبران تنظیم های مجاهدین در داخل و خارج کشور زندان های عمومی و فرمانده هان مربوطه آن‌ها در محلات تحت کنترول شان در داخل کشور از جمله در شهر کابل در جریان جنگ‌های کابل ٬ زندانهای شخصی را تحت کنترول داشته‌اند .
مع الوصف مشخص گردیده است که هریک از تنظیم های مجاهدین در پاکستان از دو تا چهار زندان یعنی حد اقل جمعا حدود « ۱۸ » زندان و و توقیف خانه‌های شخصی را درحالی تحت کنترول خود داشته‌اند که بنابر گذارش عفو بین‌المللی « ۱ » در این زندانها از « ۱۵۰۰ » تا «دوهزار » مرد وزن زندانی بوده‌اند .
با این حال هرگاه تصور شود که از جمع « ۳۶۴ » ولسوالی « واحد اداری» کشور ٬ در چهل فیصد آن تسلط  فرماندهان مجاهدین  درحالی پزیرفته شود که در هر یک از ولسوالی از یک تا دو فرمانده جهادی مسلط بوده و هر یک حد اقل یک زندان شخصی را در اختیار داشته‌ بوده‌ باشند با این محاسبه ٬ کمیت این زندانها در فاصله سالهای ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۱ خ و سپس تا سال ۱۳۸۰ خ حد اقل به « سه صد » زندان در کشور می رسیده است .در این زندانهای شخصی بگونه متناوب از « بیست تا دو صد نفر» در توقیف توأم با شکنجه نگهداری گردیده و حدود نصف آن سزای مرگ در یافت میکرده اند .                                            « یافته های این قلم در مورد معروف ترین این زندانها ی شخصی در داخل و خارج کشور دربخش های بعدی آمده است » .
در ادامه ؛ کته گوری زندانی ها « کی‌ها زندانی بوده اند » بدنبال می‌آید .
پانویس :۱-- پروژه عدالت برای افغانستان منتشره سال ۲۰۰۵ م
- چشم براه نگاها و تکمیلات  تان 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر