۱۳۹۴ اسفند ۲۲, شنبه

جنگ های کابل : فصل زندانهای شخصی جمعیت اسلامی


برگهای از – کتاب جنگ‌های کابل
فصل – زندانهای شخصی در جنگ ها





شش-


             - زندانهای شخصی جمعیت اسلامی
                    و شورای نظار .

  ((  زندانهای شخصی ٬عمومی ٬ به زندانهای اطلاق گردیده است که مستقیما تحت امر رهبری  تنظیم های از مجاهدین ٬ طالب ها و القاعده در حالی قرار داشته اند که هر فرمانده و سر گروه در محلات و مناطق تحت حاکمیت خود در داخل کشور یک یا چند زندان شخصی ویژه ای خودش را تحت کنترول داشته اند))



شماری از زندانهای « عمومی » مربوط جمعیت اسلامی تحت رهبری برهان الدین ربانی و فرکسیون مقتدر آن شورای نظار مربوط احمد شاه مسعود قرار ذیل بوده‌اند :

اول -زندانهای  شخصی « عمومی » ٬ بعد از سال ۱۳۵۸خ 
===============================
۱- زندان در منطقه « دره آدم خیل » میان پشاور و کوهات .
۲- زندان « چیرات »حدود پنجاه کیلومتری شمال پشاور « در ساحه لوای کوماندو « شپیسل سرویس »ارتش پاکستان

۳- زندان منطقه چترال ٬ نوسیره

۴- زندان ٫ بده بیره٫ شمال شرق پیشاور در بیز تعلیمی ملیشه های پاکستان
۵-- زندان « لج ده » در ورسج فرخار ولایت تخار

۶- زندان چاه اهو در پنجشیر

۷- زندان مکنی « مکانی» در پنجشیر .

دوم -زندانهای عمومی بعد از سال ۱۳۷۱خ شروع جنگ‌ها در کابل و ولایات
---------------------------------------------------------------------------

۸- زندانها در مرکز و شمال شهر کابل .

۹-- زندانها در چهاریکار – جبل السراج -گلبهار – تتمدره - شتل و اشاوه -بگرام ٬ تالقان وخواجه بهاوالدین در ولایت تخار ..


در زندان های عمومی جمعیت اسلامی و شورای نظار از جمله در « دره ٬ آدم خیل »« ۱ »که از طریق٬ تری منگل٬ به داخل خاک افغانستان راه می کشود بگونه متناوب تعداد زندانی ها از« ۳۰۰ تا  ۵۰۰ » نفر در نوسان بوده کاهش و افزایش می یافته است . زندانی ها را طیف وسیع از افراد کارمندان دولت و منسوبان قوتهای مسلح کشور ٬ روشنفکران و مخالفان فکری جهاد گرایی ٬ که اسیر٬ دستگیر یا اختطاف گردیده به پاکستان منتقل میگردیدند ٬ و اعضای تنظیم ها و گروهای رقیب وغیره تشکیل داده بود .

بنابر وجود مراکز تعلیمی نظامی جمعیت اسلامی در منطقه « دره » « ۱» که روند آموزش‌های نظامی بوسیله استخبارات نظامی و ارتش پاکستان انسجام می پذیرفته است کنترول و تعقیب در زندان متذکره از روند مضاعف برخوردار بود ه است .

در زندانهای عمومی جمعیت اسلامی از جمله در زندان عمومی دره آدم خیل کمیته بنام « حمایت از ایمان» توظیف بوده است . دگر اندیشانیکه به جهاد ستیزی الحاد و زندیق و پاکستان ستیزی متهم میگردیدند بشدت مجازات و سر به نیست میگردیدند .

- ادامه دارد .....
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

۱- مرکز تعلیمی جمعیت اسلامی در منطقه دره پشاور فعالیت میکرد ٬ بجوانانیکه از کمپ های مهاجران افغان واقع پاکستان و یا از داخل کشور با طرفند ها و شعار های که دین در خطر است ٬ وطن اشغال گردیده ٬ جهاد فرض است جلب گردیده به این مرکز آورده می‌شدند هزینه‌های مصرفی این مرکز و مراکز شبه از دیگر تنظیم های بنام مجاهدین مقیم پاکستان از سوی کشور های حامی جهاد افغانی ٬ آمریکا غرب و ناتو و عرب‌های سلفی و القاعده پر داخته می‌شد . مداومین عمدتا تحت دو نوع سیسم آموزش‌ها « نظامی و مذهبی » قرار داده می‌شدند .
در روند آموزش‌های نظامی دایما فغال یک تا سه ماهه تحت نظر کار اگاهان ارتش پاکستان « ای اس ای »به مداومین استفاده از انواع اسلحه ٬و راکت باری بر شهر ها تأسیسات دفاعی گارنیزون ها و پوسته های نظامی ٬ تاکتیک‌های حمله وگریز تخریب مؤسسات فرهنگی دانشگاها مکتب‌ها تأسیسات اقتصادی پل ها سرک ها بند ها و پایه‌های برق راه گیری و حمله بر کاوانهای مواد مادی و نظامی شیوه‌های ترور و سپوتاژ٬ اسیر و گرو گان گیری وغیره آموزش داد ه می‌شد . مداومین این کورس ها بعد ها با به قدرت رسیدن مجاهدین درکابل در سال ۱۳۷۱ و هاکذا بعد از سال ۱۳۸۰ شکت طالب ها بوسیله آمریکا و حضور ناتو درجه تحصل خود را سطح دانشگاه جمعیت اسلامی عنوان نموده و رتبه های اعزازی عالی جنرالی را بدست آوردند که حتی به استهزای تحریک طالب ها که با ناتو در جنگ قرار داشتند مواجه کردیده بود .

در پروسه آموزش دینی که تحت نظر « کمیته حمایت از ایمان »و مشاوران عربی و پاکستانی صورت میگرفت استراتیژی اصلی ذهن شویی مداومین که اکثریت از بداهت توده‌ای رنج می‌بردند موضوعات تقدیس جهاد؟ که کشتن و کشته شدن ٬شهادت طلبی هردو را تیوریزه میکرد آموزش داده می‌شد . اکثرت مداومین بنابر قصور فهم توانایی درک  این سؤال را ٬« کسی که خودش  اسیر وابزار سیاست‌های همسایه آزمند مانندحکومت پاکستان  قرار گرفته بوده باشد یعنی اسیر نمیتواند در سیمای یک سرباز یا چیزی بنام مجاهد راه آزادی بدرخشد ٬ به چنین فهمی قادر نبودند . در بعد ها تداوم و توجه به چنین اموزه ها بعنوان یک دیدگاه ستراتیژیک و تکامل آن در طول دهه های هشتادو نود میلادی طالبان بعنوان فرزندان جهاد افغانی و سپس گسترش شبکه القاعده را درخاورمیانه وافریقا به صحنه آورد که ظهور تشکلی شرارت پیشه ی بنام « داعش در خاورمیانه و بوکوحرام در آفریقا و ابوسیاف در اندونیزی »  نمونه‌های از انهاست .

  - زندان بده بیره بدنبال می اید .  چشم براه  اسناد تکمیلی 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر