۱۴۰۳ فروردین ۲, پنجشنبه

 چین به میانجیگر جنگ اوکراین

بحران اوکراین ممکن است در بحبوحه توافق کمک‌های جدید تشدید شود
چین تنها کشور مهمی که بی طرف مانده است، تلاش های میانجی گری انجام می دهد.

توسط یانگ شنگ و لیو کایو

گلوبال تایمز

بر اساس گزارش رسانه ها، خطر تشدید در بحران اوکراین بار دیگر وجود دارد. اعضای ناتو در حال بررسی اعزام نیروهای زمینی به این جنگ هستند و غرب همچنان با ارسال تسلیحات به این درگیری دامن می‌زند. در پی این اقدامات، روسیه هشدار داد که در صورت اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین، آماده جنگ اتمی خواهد بود. در همین حال، چین دور دوم دیپلماسی شاتل خود را بین بازیگران اصلی در اروپا به پایان رسانده تا راه حلی سیاسی برای بحران اوکراین پیدا کند.

کارشناسان چینی معتقدند که وضعیت فعلی نشان می‌دهد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی قصد دارند از تسخیر اوکراین توسط تهاجم روسیه جلوگیری کنند. با این حال، پس از دو سال درگیری، به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که غرب از یک جنگ طولانی خسته شده و توانش ضعیف شده است. هدف اصلی آنها تقویت توان دفاعی اوکراین برای اطمینان از ادامه جنگ کی‌یف در میدان نبرد است.

در این مرحله، گفته می‌شود که نقش چین به عنوان میانجی برای کمک به کشورهای درگیر در جلوگیری از سوء محاسبه و کاهش خطر تشدید تنش‌ها مهم است.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه فایننشال تایمز، پس از آنکه ایالات متحده ۳۰۰ میلیون دلار دیگر برای مهمات و توپخانه برای کی‌یف جمع آوری کرد، کشورهای اتحادیه اروپا بر سر افزایش ۵ میلیارد یورویی صندوق تامین مالی ارسال تسلیحات به اوکراین به توافق خواهند رسید.

این توافق اتحادیه اروپا که باید روز چهارشنبه در نشست سران عضو به طور رسمی تأیید شود، پول نقد جدیدی را برای جبران هزینه‌های ارسال تسلیحات به کی‌یف توسط کشورهای این بلوک آزاد می‌کند. این در حالی است که یک بسته ۶۰ میلیارد دلاری توسط کنگره ایالات متحده در مقطعی بحرانی برای تلاش‌های جنگی اوکراین علیه روسیه به تعویق افتاده است.

کمک‌های اضطراری پنتاگون که روز سه‌شنبه اعلام شد و توافق حاصل شده در بروکسل، نشان‌دهنده نگرانی فزاینده سیاستمداران غربی است که نیروهای کی‌یف ممکن است دیگر قادر به مقابله با نیروهای روسی نباشند.

به گفته کوی هِنگ، محقق در موسسه ملی مطالعات شانگهای برای تبادلات بین‌المللی و همکاری قضایی SCO، اتحادیه اروپا به این موضوع واقف است که روحیه نظامی و ذخایر تسلیحاتی اوکراین در حال حاضر برای مقابله با یک حمله احتمالی روسیه کافی نیست. به همین دلیل، گزارش‌ها حاکی از آن است که اعضای ناتو در حال بررسی اعزام نیرو به اوکراین برای جلوگیری از حمله مستقیم نیروهای روسی به کی‌یف یا تصرف اودسا هستند، زیرا این امر تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در اوکراین را به طور کامل از بین می‌برد.

علاوه بر این، برخی از اعضای ناتو اکنون در حال گفتگو در مورد اعزام نیروهای خود برای جنگ در اوکراین هستند.

این تحولات نشان می‌دهد که بحران اوکراین به نقطه عطفی خطرناک نزدیک می‌شود و خطر یک درگیری بزرگتر بین روسیه و غرب افزایش می‌یابد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راسیا-۱ و خبرگزاری ریا نووستی به غرب هشدار داد که روسیه از نظر فنی برای جنگ هسته ای آماده است و استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین تشدید قابل توجه درگیری خواهد بود. مشاهده خواهد شد.

پوتین در پاسخ به این سوال که آیا این کشور واقعاً برای جنگ هسته ای آماده است، به رسانه های روسی گفت: «البته از نقطه نظر نظامی-فنی، ما آماده هستیم».  رئیس جمهور روسیه گفت که ایالات متحده آگاه است که روسیه استقرار نیروهای آمریکایی در خاک روسیه – یا در اوکراین – را به عنوان یک مداخله در نظر خواهد گرفت.

«لی هوی» فرستاده ویژه دولت چین در امور اوراسیا روز دوشنبه در پاریس با جاناتان لاکوت معاون مدیرکل در امور سیاسی و امنیتی وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه گفت‌وگو کرد و تبادل نظر مفصلی انجام شد. وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در مورد روابط چین و فرانسه، بحران اوکراین و سایر موضوعات مورد علاقه و نگرانی دوجانبه گفت.

لی هوی در توضیح دور فعلی دیپلماسی شاتل گفت: فوری ترین کار در حال حاضر سرد کردن اوضاع و یافتن راهی برای آتش بس و پایان دادن به درگیری در اسرع وقت است.  امسال شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و فرانسه است.  سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و فرانسه.  دو کشور به عنوان کشورهای اصلی مستقل با نفوذ جهانی، باید گفت‌وگو و همکاری را تقویت کنند و برای شکل دادن به جهانی چندقطبی صلح‌آمیز، باثبات، برابر و منظم با یکدیگر همکاری کنند.  چین آماده است تا مبادلات نزدیک با فرانسه در مورد بحران اوکراین را حفظ کند.

لاکوت از تلاش‌های چین در میانجی‌گری در بحران اوکراین قدردانی کرد و از لی برای توضیحاتش در مورد دور فعلی دیپلماسی شاتل تشکر کرد.  وی گفت: بحران اوکراین پیامدهایی بر امنیت اروپا و نظم بین المللی دارد و فرانسه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت و تعهد بیشتری برای همکاری برای راه حل مناسب برای بحران دارند.  طرف فرانسوی آماده ادامه ارتباط با طرف چینی در این زمینه در همه سطوح است.
کویی به «گلوبال تایمز» گفت که چین تنها قدرت بزرگ و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است که در این درگیری بی‌طرف مانده و تلاش‌های میانجی‌گری می‌کند. دیپلماسی رفت‌وبرگشتی چین برای یافتن مبنای مشترک بین طرف‌های مختلف با گفتگوهای جداگانه با هر یک از آنها حائز اهمیت است.

کویی می‌گوید: «حتی اگر چین نتواند بلافاصله همه طرف‌ها را به پای میز مذاکره بیاورد، اما می‌تواند به کاهش خطر محاسبات اشتباه و جلوگیری از تشدید درگیری بین طرف‌های متخاصم کمک کند.»

با افزایش تنش بین روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا، کویی هونگیانگ، استاد آکادمی حکمرانی منطقه‌ای و جهانی در دانشگاه مطالعات خارجی پکن، به «گلوبال تایمز» گفت که چین و جامعه بین‌المللی باید در این زمان برای تشکیل یک جبهه متحد با هم همکاری کنند. به امید اینکه این نوع قدرت، تنش موجود را کاهش داده و اثر متعادل کننده و بازدارنده داشته باشد.

در پاسخ به این سوال که چه شرایطی برای رسیدن به مذاکره باید حاصل شود، کویی گفت که هر دو طرف باید در مورد اهداف فعلی خود مصالحه کنند، زیرا تنها راه دستیابی به یک مبنای سیاسی برای مذاکره، قابل قبول بودن آن برای هر دو طرف است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر