۱۴۰۳ فروردین ۲۱, سه‌شنبه

 آدم غرب انتخابات را در اسلواکی باخت.

 مجله هفته 

پیتر پلگرینی روز شنبه به عنوان رئیس جمهور بعدی اسلواکی انتخاب شد و ایوان کورکوک، وزیر امور خارجه سابق را در این رقابت شکست داد. پلگرینی متحد نزدیک نخست وزیر رابرت فیکو است که مخالف سرسخت ارسال سلاح به اوکراین است.

با توجه به شمارش رسمی، با نزدیک به ۱۰۰ درصد از آرا  پلگرینی با ۵۴ درصد از آرا، برنده انتخابات است.

کورکاک این باخت را پذیرفت. «من واقعا ناامید شدم، صادقانه بگویم،» او مدت کوتاهی پس از اعلام نتایج گفت. اما از آنجا که من یک ورزشکار هستم، به نتایج احترام می گذارم. این یک جشن برای دموکراسی بود.»

زوزانا کاپوتووا، رئیس جمهور سابق، به پلگرینی تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد. «مهم است که از لحظه انتخابات، رئیس جمهور جدید به گونه ای عمل کند که هیچ بخشی از جامعه احساس شکست نکند.»

پلگرینی بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نخست وزیر بود و در حال حاضر رئیس پارلمان اسلواکی است. او با فیکو متحد است که تصمیم دولت قبلی برای ارسال کمک نظامی به اوکراین را لغو کرده است.

فیکو به شدت از ناتو و اتحادیه اروپا به دلیل حمایت بی قید و شرط آنها از اوکراین در جنگ علیه روسیه انتقاد کرد و استدلال کرد که اسلواکی نباید به این درگیری کشیده شود. او کی یف را به دلیل ارائه خواسته های غیر واقعی در مورد یک صلح احتمالی با مسکو مورد انتقاد قرار داد و حتی اشاره کرد که اوکراین ممکن است مجبور به واگذاری قلمرو های روسی اوکراین شود. علاوه بر این، او کورچک را «جنگ طلب» نامید که «بدون تردید از هر چیزی که غرب به او می گوید حمایت می کند».

پلگرینی  علیه ارسال سلاح به اوکراین موضع گرفته است. رئیس جمهور منتخب در سخنرانی پیروزی خود وعده داد «همه کارها را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که اسلواکی همیشه در جبهه صلح و نه در جبهه جنگ خواهد بود، چه کسی دوست داشته باشد چه دوست نداشته باشد.»

در مقاله ای که ماه گذشته در روزنامه Hospodarske noviny منتشر شد، پلگرینی ایده اعزام نیروهای ناتو به اوکراین را به عنوان یک تشدید خطرناک درگیری رد کرد. او گفت که بی مسئولانه است که سیاستمداران اسلواکی بدون توجه به امنیت براتیسلاوا خواستار ارسال سلاح به اوکراین شوند و «کسانی که کلمه «صلح» را به زبان می آورند به عنوان عوامل مسکو معرفی کنند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر