۱۳۹۳ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

داعش بلای زمینی و امریکا بلای اسمانی


داعش بلای زمینی است

و امریکا بلای آسمانی!

یونگه ولت-  ترجمه رضا نافعی

در حملات تازه آمریکا به داعش از مواد منفجره با اورانیوم ضعیف شده استفاده می شود- در حالی که عراق تا امروز هم از عواقب بمباران های 1991-2003 در عذاب است.

نیروی نظامی آمریکا اعلام کرده که هزینه » عملیات ضد ترور» اخیر در عراق، تا امروز 1،5 میلیارد دلاراست. به عبارت دیگر بطور متوسط روزی 8،5 میلیون دلار.

در دسامبر 2014 آشکار شد که در این عملیات بمب افکن های A-10 نیز بکار برده می شوند. یک سخنگوی ارتش استفاده از این بمب افکن ها را تایید کرد ولی در باره نوع مواد منفجره ای که فرو می ریزند سخنی نگفت. اما این هواپیما برای پرتاب بمب هائی با قدرت انفجار شدید ساخته شده اند، که اکثرا حاوی اورانیوم ضعیف شده هستند بنام     Depleted uranium که اختصارا DU نامیده می شوند که با توجه به چگالی بسیار بالای آن که نزدیک به دو برابر سرب است، در گلوله‌ها و مهمات ضد زره توپ‌ها و تفنگ‌های جنگی، و زره‌های دفاعی مثل زره تانک‌ها کاربرد دارد.

نیروهای معارض در «رکه» واقع در سوریه که گویا علیه داعش فعال هستند اطلاعاتی در اختیار وبسایتی قرار می دهند با نام » رکه را سر می برند» . اخیرا این وبسایت خبر داد که مردم نگرانند که مبادا آمریکا در حملات خود از فسفر سفید و اورانیوم ضعیف شده نیز استفاده کند. مردم می دانند که در اثر بکار بردن این مواد در عراق چه بلائی بر سر مردم آمده است و امروز از آن می ترسند که در سوریه نیز هوا، آب و زمین به این مواد آلوده گردد و مردم به عواقب آن گرفتار آیند.

تا کنون هواپیماهای 10-A در حوالی موصل در شمال عراق بکار برده شده اند و بنا به اطلاعات منتشر شده از سوی پنتاگون، تا کنون 62 تانک، 64 خودرو رزهی و خودروهای باری از نوع MRAP (»Mine Resistant Ambush Protected« را منهدم کرده اند. ویژگی این خود رو های باری آنست که حتی بمب های دست ساز نیز نمی توانند به آنها لطمه ای وارد آوردند. در واقع این نوع خودروها هدف بمب های مجهز به اورانیوم ضعیف شده هستند.

شواهد حاکی از آنند که در درون ائتلاف تازه علیه «داعش» در عراق و سوریه که رهبری آن با آمریکاست نیز بکار بردن بمب های DU مورد مناقشه است. کمپین بین المللی تحریم سلاح های بین المللی، در پایان ماه فوریه گزارش داد که نمایندگان پارلمان بلژیک، هلند و انگلستان از دولت های خود پرسیده اند که آیا ائتلاف تحت رهبری آمریکا که سه کشور مذکور نیز عضو آن هستند، بمب های DU بکار می برند؟ دولت هلند اذعان کرد که این احتمال هست، وزارت دفاع بلژیک اعلام کرد در این مورد اطلاعی در اختیار ندارد، اما نمی توان آن را غیر ممکن دانست. دولت انگلیس پاسخ داد با دول همکار خود درباره نوع مواد منفجره ای که بکار میبرند صحبت نمی کند. این موضوعی است مربوط به خود کشورهای عضو ائتلاف.

آنچه با قاطعیت می توان گفت این است که دولت عراق حتما با بکار بردن دوباره مواد منفجره DU نمی تواند موافق باشد- البته مشروط به این که اصلا مورد سوال قرارگیرد. اواسط سال 2014 بغداد گزارشی به سازمان ملل متحد ارائه کرد و خواستار آن شد که استفاده از این سلاح ممنوع گردد. همزمان با آن دولت عراق برای دفع 400 تُن مواد منفجرهDU بازمانده از انفجارهای 1991 تا 2003 در عراق خواستار حمایت بین المللی شد.

هنوز عواقب مصیبت بار لشگرکشی های گذشته برطرف نشده، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با سر و صدای گسترده رسانه ای و مالی جنگ دیگری را آغاز کرده است. سازمان های امدادی خصوصی و بین المللی که در 20 سال گذشته به مردم کمک کردند اینک بکلی درمانده اند. بسیاری از آنها مجبور شده اند یا کار خود را کاهش دهند و یا بکلی آن را قطع کنند، زیرا تقریبا از دریافت هر کمکی محروم شده اند.

یکی از سازمان هائی که از همان سالهای تحریم 1990-2003 بویژه در بیمارستان کودکان در بصره کمک می کرد ، سازمانی است بنام «چراغ جادوی علاءالدین » که مقر آن در وین است. خانم دکتر افا ماریا هوبیگر بارها و بارها داروهائی به بیمارستان بصره می آورد که برای درمان کودکان سرطانی بکار می رفت. ابتکار او هنوز ادامه دارد. در سال 2014 بیست و سه کودک که از بیماری شدید قلبی در رنج بودند به اروپا فرستاده شدند. کلینیک های اتریش بیماران خردسال را پذیرفتند و افراد خیر و بیمارستانها هزینه اقامت در بیمارستان و عمل های جراحی را متقبل شدند.

خانم دکتر می گوید: اما جنگ تازه مشکلات تازه ای برای بچه های بیمار ایجاد کرده است. کودکان بیمار باید با سرپرستان خود نخست به اردن بروند تا از آنجا بتوانند با هواپیما به اروپا پرواز کنند. اینها در گذشته می توانستند با یک اتوبوس ارزان قیمت خود را به عمان برسانند، ولی حالا بدلیل خشونت های تازه در عراق این کار دیگر ممکن نیست. پروازها و هزینه ویزا برای هر کودک به 2 هزار یورو بالغ می گردد. در همان زمان که هوپیماهای آمریکائی بازهم بمب های اورانیوم ضعیف شده بر عراق فرومی ریزند، خانم دکتر افا هوبیگر به کمک های مالی بیشتری نیاز دارد.

آموزش نظامی با اعانات دریافتی

مسیحیان عراق باید بتوانند از این پس علیه داعش از خود دفاع کنند. این کار را Matthew Van Dyke بر عهده گرفته است. این مرد 35 ساله ، خود را چنین معرفی می کند : » پیشکسوت در انقلاب لیبی، اسیرجنگی سابق، مستند سازی که فیلمش برنده جایزه شده است، تحلیلگر بین المللی امور امنیتی». موسسه امنیتی او «پسران آزادی بین المللی » نام دارد.  موسسه او مانند یک «سازمان غیر دولتی» (NGO) کار می کند و مخارج خود را از طریق اعاناتی که می گیرد تامین می کند، تا به مجامع «قابل اعتماد» مذهبی مشاوره نظامی بدهد، ّتا برای نبرد علیه تروریسم، علیه شورشیان و رژیم های سرکوبگر» به آنها کمک کرده باشد.» پسران آزادی بین المللی » از این پس هزینه خود را از طریق اعانات عمومی تامین خواهد کرد.

«فان دایک» پس از انجام ماموریت های خود در لیبی و سوریه، جائی که مدعی است به شورشیان «ارتش آزاد سوریه» کمک کرده است، حالا سر و کله اش در شمال عراق پیدا شده است تا به شبه نظامیان مسیحی برای مبارزه با تروریستها آموزش بدهد. او مدعی است هزینه او را گروه های مسیحی مقیم خارج بویژه آمریکا تامین می کنند. نام گروه رزمنده تازه » واحد دفاع از دشت نینوا «(NPU) خواهد بود.

هزینه آموزش به شبه نظامیان مسیحی را سازمانی بنام » سازمان آمریکائی – میانرودانی » (AMO) تامین می کند، مخارج این سازمان را آسوری های مقیم خارج می پردازند. بر اساس گفته های فان دایک سازمان برای کمپین » حالا نینوا را دوباره پس می گیریم » از دسامبر 2014 تا کنون 250 هزار دلار صرف مجهز و مسلح ساختن گروه » واحد رزمنده دفاع از دشت نینوا» کرده است. بنا به گزارش فرستنده ملی آسوری  Assyrische Nationale Nachrichtensender در باره این کمپین بیش از 80 درصد از این پول از آمریکا آمده است. این پول به مصرف خرید لباس وتجهیزات رزمندگان می رسد.

بنا بگفته «داوید لازار» رئیس (AMO) مشاور گروه جدید «ولید فارِس» کارشناس تروریسم» فرستنده آمریکائی » فوکس نیوز» خواهد بود. فارِس در سالهای 1975 و 1990 در جنگ داخلی لبنان از رهبران نیروی مسیحیان لبنان (LF) بوده است.این گروه راستگرای سیاسی با ارتش جنوب لبنان(SLA) که با اسرائیل همپیمان بود تا سال 2000 بخش بزرگی از جنوب لبنان را اشغال کرده بود. فارِس در پاسخ خبرگزاری فرانسه گفت، او مشاور » یک ائتلاف بزرگ از NGOs » سازمانهای غیر دولتی» اقلیت های مقیم خاورمیانه است». » سازمان آمریکائی-میانرودانی» هم یکی از آنهاست


https://www.jungewelt.de/2015/03-03/053.php?print=1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر