دين و رنج از نگاه مارکس و فروید
ماركس و فرويد از متفكران بزرگ دنياي مدرن هستند. رويكرد خاص اين دو در فهم جامعه بشري و حيات انساني عمدتاً به گونهاي است كه نظامهاي معنايي را، بازنماييهايي واژگونهاي از واقعيت ميدانند. به تعبير ديگر اين دو متفكر بر اين نظرند كه نظامهاي نمادین و معنايي (از جمله دين) به جاي آنكه واقعيت را نشان بدهند، آنرا پنهان كرده يا اينكه بطور دستكاري شده و تغيير شكل يافته بيان ميكنند. به همين دليل رويكرد اين دو نفر به فهم امر انساني، ذيل هرمنوتيك شبهه قرار ميگيرد. وجه مشترك ديگر اين دو متفكر آنست كه مبناي زندگي اجتماعي را رنج ميدانند.
ماركس تأكيد بر رنج و ظلم طبقاتي دارد بطوريكه تاريخ را چيزي جز مبارزه طبقاتي نميداند و فرويد نيز مبناي تمدن را سركوب اميال بشري دانسته و تمدن را عامل اصلي رنج (اساس زندگی و هستی انسانی از نظر او رنج است) ميدانند (فرويد، . البته ماركس رنج بشري را در سطح اجتماعي بررسي و تحليل ميكند و فرويد در سطح روان فردي. به هر حال هر دوي اين متفكران دين را به عنوان يك توهم جبران كننده و تسلي بخش در نظر ميگيرند، يك نظام معنايي، با نهادها و عناصر پيوسته بدان براي توجيه و تسلي رنجهاي زندگي انسان.
ماركس در نظرياتش بطور ضمني و آشكار به ارتباط دين با شرايط ناعادلانه و نابرابريهاي طبقاتي ميپردازد. او براي نقد جامعه و ساختارهاي طبقاتي، مبناي خودش را نقد دين به مثابه ايدئولوژي طبقاتي قرار ميدهد. از نظر ماركس هر چند انسانها در ابتدا درگير نيروهاي مهار ناپذير طبيعت بودند، اما با تشكيل جامعه طبقاتي، نيروهاي مهارناپذير اين جامعه هم وارد ميدان شدند. دين هميشه كارش توجيه اين نيروها و شرايط نابرابر حاصل از آنها بوده است. براي ماركس دين اساساً محصول يك جامعه طبقاتي است، اما با وجود اين، كاركردي دوگانه هم دارد: از يك سو با وارونه نشان دادن جهان واقعي، ابزار فريب و ستمگري به طبقه زيردست است و از سوي ديگر بيان اعتراض عليه ستمگري ميباشد، البته نوعي تسليم و مايه تسلي در برابر ستمگري نيز هست. دين با مشروعيت بخشي به نظم موجود به نفع طبقه حاكم بواسطه ايجاد زمينه جهاني و عام توجيه، يك زمينه كلي تسلي و توجيه جهان ناعادلانه موجود را فراهم ميآورد .
از نظر ماركس اندوه مذهبي، هم بيان رنج واقعي و هم سپر محافظ و تسلي بخشي آنست. دين آه ستمديدگان و روح يك جهان بي روح است، دين افيون تودههاست كه رنج و سختي طبقه محروم را توجيه و ترميم ميكند. البته اينگونه تسلي، راه حل واقعي را بدست نميدهد، در واقع با وعده پاداش معنوي و اخروي، و با تحمل پذير ساختن رنج و سركوبي، از هر گونه راه حل واقعي جلوگيري ميكند. بدين ترتيب دين به ابقاي شرايط ايجاد كننده رنج كمك ميكند و به جاي جستجوي راههاي دگرگوني، تسليم را تقويت ميكند، و جبران رنجهاي امروز در آيندهاي معنوي و مذهبي را مشروط به پذيرش بيعدالتيهاي زندگي فعلي ميسازد. به هر حال دين هميشه هالهاي بر واقعيت رنج آلود و ناعادلانه زندگي واقعي ميكشد و به مثابه يك ايدئولوژي و آگاهي كاذب، آنرا توجيه و تحمل پذير ميكند
فرويد نظرگاه و رويكرد تحليلي نسبتاً متفاوتي در مقايسه با ماركس دارد. از نظر او رنج از سه جانب ما را تهديد ميكند، اول از جانب بدن خودمان كه محكوم به زوال و تجزيه است، دوم از جانب جهان خارج كه قادر است به ياري نيروهاي ابرقدرت و رام ناشدني و ويرانگر بر ما غضب گيرد. و دست آخر رنجي كه ناشي از روابط با ديگر انسانهاست در نهايت زندگي آنگونه كه پيش روي ماست، دردها، ياسها و تكاليف انجام نشدني بسياري برايمان فراهم ميكند. از سوي ديگر زندگي انسان در شرايط تمدن، هميشه همراه بوده با سركوب اميال (میل لذت) و خواسته ها، و هميشه نوعي ناخرسندي عميق و ديرپا از وضعيت موجود فرهنگ و تمدن در انسان وجود داشته است ، به این سبب ناخودآگاه بشري سرشار است از اين سركوبها و ناكاميها. دين مهمترين ابزار براي مواجهه با واقعيت، از طريق دستكاري آن و تبديل و تغيير ذهني آنست. از سوي ديگر دين، آلتي در دست جامعه براي ترغيب فرد به پذيرش خواسته هاي فرهنگ و تمدن است لذا دين به مثابه يك پندار يك روان نژندي وسواس گونه نوع بشر است. در کل، فرويد نيز دين را ناشي از سركوب نيروهاي دروني ميداند، سركوبهاي نيروهاي دروني بعضاً در مجاري ديگر تصعيد و پالايش يافته ظهور ميكنند كه دين و هنر از جمله اين مجاري هستند. وظيفه خدايان، ترميم كاستيها و زيانهاي تمدن است، البته مكانيسم عملكرد آنان اينگونه است كه فرويد دين را نوعي تحقق رويائي آرزو ميداند
بطور خلاصه ميتوان گفت اين دو متفكر دين را مهمترين ابزار توجيه رنج و موقعيت رنج آلود و ناعادلانه و مهمتر از همه، تحمل پذير ساختن آن ميدانند. هر كدام از این متفکران، مكانيسمها و روندهاي خاصي را براي تحليل نوع عملكرد دين در توجيه رنج بيان و ارائه كرده اند. كه در اين مجال، نيازي به شرح مفصل آنها نيست.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر