۱۴۰۲ بهمن ۲۲, یکشنبه

 

ترامپ – کمک های ایالات متحده به اوکراین باید قرض داده شود



رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته است که واشنگتن باید اهرم‌های فشاری بر کشورهایی داشته باشد که به آنها کمک مالی می‌کند در صورتی که آنها میتوانند «ما را مانند سگ رها میکنند»

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری و رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت که ایالات متحده باید به جای کمک بلاعوض، به اوکراین و دیگر کشورها وام بدهد. او همچنین اعتراف کرد که در دوران ریاست جمهوری خود، در صورت عدم افزایش سهم دفاعی اعضای ناتو به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی، تهدید به عدم حمایت از آنها در صورت حمله روسیه کرده بود.

ترامپ روز شنبه در یک گردهمایی در کارولینای جنوبی، لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری امنیت ملی که ۶۰ میلیارد دلار آن برای اوکراین در نظر گرفته شده است را مورد انتقاد قرار داد. قانونگذاران آمریکایی ماه‌ها برای تصویب این لایحه در برابر مخالفت جمهوری‌خواهانی که خواهان اقدام بیشتر برای مقابله با بحران در مرز جنوبی آمریکا هستند، تلاش می‌کردند.

او گفت: «آنها می‌خواهند حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به چند کشور بدهند… من گفتم چرا این کار را می‌کنیم؟ به آنها به صورت وام بدهید.»

ترامپ اذعان کرد که ممکن است این پول بازگردانده نشود، اما با این حال پیشنهاد کرد که اگر ایالات متحده «به کشوری دیگر» کمک کند و » آنها ما را مثل یک سگ رها کنند»، می‌تواند «به سادگی… وام را فسخ کند.»

رئیس‌جمهور سابق اشاره کرد که اوکراین ممکن است دقیقاً همین کار را انجام دهد. او استدلال کرد: «آنها می‌توانند در سه هفته آینده با روسیه معامله کنند و ناگهان دیگر نمی‌خواهند با ما کاری داشته باشند.»

ترامپ وضعیت فعلی اوکراین را با روابط پرتنش خود با متحدان ناتو در دوران ریاست جمهوری خود مقایسه کرد. او مدعی شد: «من با ناتو هم همین کار را کردم. من آنها را مجبور به پرداخت کردم… ناتو تا زمانی که من آمدم،. تقریبا نابود شده بود.»

هنگامی که رهبر یک کشور نامشخص ناتو از او پرسید که آیا واشنگتن در صورت عدم افزایش سهم دفاعی و حمله روسیه از آن کشور محافظت خواهد کرد، رئیس‌جمهور سابق این موضوع را رد کرد.

او گفت: «من گفتم: شما پولتان را پرداخت نکرده‌اید، شما بدهکار هستید… نه، من از شما محافظت نمی‌کنم. من حتی آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند. شما باید صورت‌حساب‌هایتان را بپردازید.» او افزود که پس از این گفتگو، پول «مثل سیل» سرازیر شد.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید، با انتقاد از سخنان ترامپ در مورد ناتو گفت: «ترویج حمله رژیم‌های قاتل به نزدیک‌ترین متحدان ما وحشتناک و تکان دهنده است.»

در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که مسکو «نه از نظر ژئوپلیتیکی، نه اقتصادی و نه نظامی» علاقه‌ای به حمله به کشورهای ناتو ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر