۱۳۹۴ دی ۲۹, سه‌شنبه

ثروت ۶۲ تن از سرمایه داران ٬ معادل دارایی نیم نفوس جهان است


دارایی ۶۲ نفر معادل ثروت حدود نصف مردم جهان است



بنیاد غیردولتی آکسفام که در زمینه ریشه‌کن کردن فقر، نابرابری و بی‌عدالتی فعالیت می‌کند، در گزارش تازه خود اعلام کرده است که دارایی ۶۲ نفر در جهان معادل مجموع ثروت ۵/۳ میلیارد نفر، حدود نصف مردم جهان است.
به گزارش رادیو زمانه، آکسفام در این گزارش که روز دوشنبه، ۲۸ جدی، منتشر شده گفته است که فاصله طبقاتی و نابرابری توزیع ثروت بین مردم جهان در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ بیشتر شده و پنج سال پیش دارایی ۳۸۸ نفر معادل ثروت حدود نصف مردم جهان بود.
این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده بود که دارایی انباشته یک درصد از ثروتمندترین افراد جهان، امسال، یعنی در سال ۲۰۱۶ از مجموع دارایی ۹۹ درصد مردم جهان بیشتر خواهد شد اما این نابرابری توزیع ثروت یک سال زودتر در سال ۲۰۱۵ رقم خورد.
در این گزارش آمده است: «شکاف بین ثروتمندترین افراد و بقیه جمعیت جهان در ۱۲ ماه اخیر به‌طور چشم‌گیری عمیق‌تر شده است.»
بر این اساس دارایی ۶۲ نفر از ثروتمندترین افراد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، ۴۴ درصد افزایش داشته در حالی که دارایی نیمی از مردم فقیر جهان در این مدت زمانی، ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
۵۳ تن از ۶۲ ثروتمند مورد مطالعه آکسفام، مرد هستند.
برای مقابله با این رشد نابرابری، دفتر آکسفام بر پایان دادن به «عصر پناهگاه‌های مالیاتی» تأکید کرده و گفته است که ۹ شرکت از ۱۰ شرکت شریک استراتژیک مجمع جهانی اقتصاد (
WEF) در حال حاضر از پرداخت مالیات بر ثروت می‌گریزند. بر اساس این گزارش، برای مثال نزدیک به یک سوم از ثروت آفریقا در چنین «پناهگاه‌های مالیاتی» برداشت می‌شود و ثروت زیرزمینی معادل۶/۷ تریلیون دالر جهان دور از چشم سیستم‌های مالیاتی دولت‌های گوناگون انباشته می‌شود.
گزارش آکسفام در آستانه برگزاری نشست سالانه اقتصادی در داووس سویس منتشر شده است.
آکسفام از رهبران شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در داووس خواسته است تا برای کاهش نابرابری اقتصادی، رفع شکاف دست‌مزدی بین زنان و مردان و نیز پایان دادن به معضل دیرپای پناهگاه‌های مالیاتی و گریز از پرداخت مالیات به برنامه‌ای منظم بیندیشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر