۱۳۹۴ بهمن ۲۱, چهارشنبه

بخش دو - ملاقات احمد شاه مسعود با طالب ها در میدان شهر

  

برگهای از-- کتاب جنگ های کابل :

-۲--  ادامه ..  - ملاقات « مسعود » با طالب ها در میدان شهر؛

ملاقات احمد شاه  مسعود بتاریخ ۲۲ ماه دلو ۷۳ در حالیکه جمعی از فرمانده هان طالب ها ٬( ملا بور جان٬ ملا محمد ربانی ٬ملا ترابی ملا محمد غوث ملا احسان الله و ریس عبدالواحد باغران ) و دیگران حضور داشتند برگذار می‌شود ٬ در شروع مجلس حینیکه مسعود در سیما ی حاضران نخوت و غرور ظفر مندانه ٬ و در فضای مجلس هزال و استخفاف متراکم شده را متوجه میگردد ٬ خلواره ترس وسوسه اش می‌ کند « ۱ » با این حال تفنگچه بغلی اش را بیرون آورده بعنوان مطیع و منقاد که تلویحا یک نوع هبوط و شمشیر گذاری بر زمین را تداعی میکرد به فرمانده طالب ها ملا بور جان تسلیم میکند « ۲ » و ملاقات استمرار می‌ یابد .      احمد شاه مسعود که نصف عمرش را در شلیک گلوله ها گذرانده و درتمویل هزینه‌های پولی و پیروزیهای نظامی طالب ها از سپین بولدک تا میدان شهر و چهار اسیاب نقش اصلی را آفریده بود ٬ ودر عین حال به معجزه پول در باز خرید وفاداریها ی پیروان مقوله جهاد بخوبی آگاه بود ٬ در اینجا نیز برای اثبات حسن نیت و اعتماد سازی با جیب خالی نزد طالب ها نیامده بود بلکه« مبلغ بیست ملیارد افغانی » ( ۳ ) را بعنوان هدیه استقبالیه با خود آورده بود . در آغاز ملاقات فرمانده طالب ها به توضیح منشور تحریک طالبان با غرور پیروز مندانه ٬ شادی از فتوحات گذشته و امید به فرایند پیروزی ها به تشریح چند هدف استعجالی می پر دازد .

دو تن از افراد امنیتی احمد شاه مسعود بعنوان شهود هریک جریان را اینگونه بیان کرده‌اند :


یک- محمد داوود داوود ( ۴ ) یکی از بادیگارد ها که « مسعود »‌ را همراهی میکرده است ٬ رووس صحبت‌های تحکمی ملابور جان فرمانده طالبان ٬ نخستین سخنران مجلس را این چنین در مصاحبه ی ویدیویی ثبت نموده است :
   

      - شریعت اسلامی را تطبیق میکنیم                                                                 --   سلاح را از نزد مردم جمع‌آوری میکنیم .
  --   کومونست ها را نمیگذاریم-
 --   به شمال حمله میکنیم و« رشید دوستم » را ساقط میکنیم . و ....

امر صاحب « مسعود » در پاسخ شان چنین گفت ؛

آمدن تان را خوش آمد میگوییم ٬ ما تا بحال از شما استقبال کرده‌ایم .
اهداف ما و اهداف شما فرق و تفاوتی ندارد ٬ یکی است ٬ پس از کجا شروع کنیم ؟....

دو -- محمود کریمی یکی از افراد امنیتی احمد شاه مسعود در مقاله ی در سایت انتر نیتی « راسخون » « چگونگی ملاقات مسعود با طالب ها » را این‌گونه شرح داده است ؛

- تاریخ ملاقات ۲۲ بهمن « دلو » ۱۳۷۳
ـ « ... من ماموریت گرفتم با مولوی شمس الرحمان بسوی محل ملاقات بمیدان شهر رفته وضعیت را برسی نموده گذارش بدهم ... در خط اول دولت که مربوط مولوی شیر علم « مربوط رسول سیاف » رسیدیم ... حوالی ساعت سه بعد از ظهر پیام رسیدن « مسعود » را بدست آوردیم ... بسوی ایشان نزدیک شدیم ٬ گفت وضعیت چطور است و جای ملاقات در کجا است .. برایش تشریح کردم جای ملاقات مناسب نیست طالبان افراد زیادی را جابجا کرده‌اند .. امرصاحب با چند محافظ و داکتر عبدالله نشسته بود برایم گفت ٬ کارت دارم ... چند قدم دور تر از من تفنگچه خواست برایش دادم ٬ تأکید کردم آنجا به ملاقات نروید اگر می‌روید دو صد تن از افر اد بصیر سالنگی « » را با وسایط زرهی می‌خواهیم . گفت ٬من می‌روم ٬ با سه موتر حرکت نمودیم امر صاحب « مسعود » با رهبران طالب ها بسر کردگی ملا محمد ربانی به مذاکره پر داختند من و داکتر عبدالله انتظار امرصاحب را داشتیم ٬ .. در بازگشت گفتند بموافقه رسیدیم
   

-رزاق ماموند محقق و نویسنده در کتابش « مسعود در نبرد استخباراتی از کلام « صالح محمد ریگستانی که در برهه جنگهای کابل امریت« حرکات جنگ » شورای نظار را در غرب کابل بعهده داشت » آورده است . (محل مذاکره در میدان شهر در سه کیلومتری عمق ساحه طالبان قرار داشت مسعود بطرف محل حرکت کرد ٬ هنگام عبور از خط فاصل داکتر عبدالله « وزیر خارجه ایتلاف حکومت کابل » در آنجا ماند ... یک تفنگچه را از قوماندان مسلم میگیرد و بطرف محل مذاکره حرکت میکند طالبان در یک میدانی جمع شده بودند ... مذاکره آغاز می‌شود طالبان اظهار میکنند که ما چهار چیز میخواهیم ؛
حکومت اسلامی – تطبیق شرعیت – تسلیم دهی اسلحه – امارت ملا محمد عمر .)
=================================
پا نویس ها  :
۱- افغانستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اثرجنرال عبدالروف بیگی صفحه ۱۸۳
۲ – بگذار نفس بکشم اثر عزیز رویش صفحه ۱۹۸--
- اسدالله جعفری در مقاله اش تحت عنوان (دیروز غرب کابل – امروز غزه بود ) منتشره سایت اریایی اول ماه جنوری سال ۲۰۰۹ نیز نگاشته است که مسعود اسلحه کمری اش را به ملا بور جان تسلیم کرد ه بود .
۳ -- اقای وحید مژده در مقاله اش منتشره در سایت افغان جرمن انلاین  این مبلغ را بیست ملیارد افغانی ذکر نموده است و آقای کریم خلیلی رهبر حزب وحدت بعد ها معاون ریس جمهور در دوره حامد کرزی نیز تأدیه این پول را تاییدکرده است .
۴- محمد داوود داوود بعد از شکست طالبان در سال ۲۰۰۱ م بوسیله آمریکا و بقدرترسیدن حکومت دوم مجاهدین تحت رهبری حامد کرزی رتبه اعزاری دگرجنرالی حاصل کرد و در وزارت داخله بحیث ریس جلوگیری از مواد مخدره تقرر حاصل کرد و بعد ها در یک حمله ترورستی ٬ شهادت طلبان ٬ طالبی در سال ۲۰۰۹ خ در شهر تالقان بقتل رسید . .
۵ - صحبت « داوود » در این لینک 22-7-2007 Sarbadaran Afghan قابل دسترسی است .
ادامه دارد ...
نگاهی به سوابق رئیس جمهور جدید افغان‌ها + تصاویر و فیلم///در حال ویرایش///

--------------

  • --  بخش دیگر = چرا؟ طالبان مسعود را  اسیر و توقیف نکردند 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر